Κριτική:Πενήντα αποχρώσεις του Γκρι - Πενήντα πιο σκοτεινές αποχρώσεις του Γκρι

του Stratis Bal 
Ας αρχίσουμε απ' τα απλά. Πρόκειται για μια σειρά βιβλίων, τριλογία συγκεκριμένα που τα εμπνεύστηκε η συγγραφέας Ε. James. Μια χαρά μέχρι εδώ. Η συγκεκριμένη σειρά έσπασε όλα τα ρεκόρ πωλήσεων. Ξεπέρασε τα βιβλία - φαινόμενα Harry Potter της Rowling και Κώδικα Ντα Βίντσι του Dan Brown και συνεχίζει. Ποιο είναι το θέμα; Τι διαπραγματεύεται αυτό το βιβλίο; Ε λοιπόν μια ερωτική ιστορία, λίγο πιο προκλητική και για πολλούς χυδαία.


Στο πρώτο βιβλίο της σειράς, η Αναστάζια Στιλ τελειόφοιτη πανεπιστημίου αναλαμβάνει να πάρει συνέντευξη από τον Κρίστιαν Γκρέι για την εφημερίδα της σχολής, ο οποίος είναι ένας από τους “ευεργέτες” του πανεπιστημίου. Όλα αυτά γίνονται εξαιτίας της ξαφνικής ίωσης που φαίνεται να έχει η φίλη και συγκάτοικος της, Κάθριν Κάβανο, και δεν μπορούσε η ίδια να παρευρεθεί για να εκτελέσει καθήκοντα δημοσιογράφου.

Η Ανα αναλαμβάνει την συνέντευξη και έρχεται αντιμέτωπη με κάτι που δεν περιμένει. Ο Κρίστιαν Γκρέι δεν είναι αυτο που περίμενε. Είναι μόλις είκοσι επτά χρονών, πανέμορφος και βγαλμένος απ' τα όνειρά της. Αν και αγχωμένη και στρεσαρισμένη εξαιτίας της άξαφνης ερωτικής έλξης που νιώθει για εκείνον, βγάζει εις πέρας την αποστολή της.

Λίγες μέρες αργότερα, θα ξανασυναντηθούν (τυχαία) και από κει κι έπειτα αρχίζει το βασικό κομμάτι της ιστορίας. Μοιάζει ο Κρίστιαν Γκρέι να φλερτάρει άψογα και με πολύ δεξιότητα την Αναστάζια, όπως ένας γόης με ένα απλό κορίτσι. Δεν είναι έτσι όμως. Εκτός του ότι ο Κρίστιαν είναι ένας από τους πιο πλούσιους επιχειρηματίες στην Αμερική, έχει και δύο σκοτεινά γκρίζα μάτια, που μπερδεύουν και τρομοκρατούν την Ανα. Όντας έτοιμοι να ξεκινήσουν το συντροφικό τους ταξίδι και απορρημένη η Αναστάζια πώς μπόρεσε να την κοιτάξει αυτός ο άνδρας, της αποκαλύπτει τους όρους με τους οποίους θέλει να βρίσκεται κοντά του εκείνη. Δεν είναι όροι οικονομικοί ή ηθικοί (ίσως αλλάξει το τελευταίο), είναι όροι σαρκικοί, ερωτικοί, σεξουαλικοί.

Το πρώτο σοκ το παθαίνεις κι εσύ μαζί με την Άνα, καθώς καταρρίπτεται ένας ολόκληρος μύθος ο οποίος ήταν τόσο άψογα σχεδιασμένος στο εξωτερικό πρόσωπο του Κρίστιαν. Αρχίζει το παιχνίδι της υποτέλειας της ερωτικής ζωής των δυο. Εκεί ο Κρίστιαν αποτελεί τον Αφέντη και μπορεί να κάνει ό,τι θέλει στο κορμί της Αναστάζια κι εκείνη αποτελεί την Υποτακτική, αυτή που υποτάσσεται στα θέλω της σαρκικής επιθυμίας του Αφέντη. Αν και παρατραβηγμένο, μετά από αγχωτικά και δακρύβρεχτα βράδια, η Άνα δέχεται να υποκριθεί τον ρόλο της Υποτακτικής έχοντας στο νου της ότι απλά θέλει να ικανοποιήσει εκείνο τον άνδρα, που ήρθε και της άλλαξε τη ζωή. Κατά βάθος πιστεύει ότι θα μπορέσει έστω και στο ελάχιστο να τον μετουσιώσει σε κάτι πιο ανθρώπινο, σε κάτι πιο κοντά σ' αυτό που ονειρεύτηκε γι' αυτούς.

Η Ανα μπαίνει στη διαδικασία να γευτεί τον έρωτα του κι όντας πρωτάρα, δεν μπορεί να τον συγκρίνει με παλαιότερες εμπειρίες. Μοιάζει η Ανα να γεύεται έρωτα και ο Κρίστιαν να κάνει σεξ. Υπάρχει διαφορά. Κι αφού φτάνουμε σχεδόν προς το τέλος του πρώτου βιβλίου, η Ανα μαθαίνει κάποια κρυφά μυστικά του Κρίστιαν τα οποία την τρομάζουν και σε συνδυασμό με την τελευταία της ερωτική συνέρευση με 'κεινον ο οποίος προσπαθώντας να καλύψει τα σαρκικά του θέλω, ασέλγησε πάνω της, το βάζει στα πόδια και απομακρύνεται απ'τον Κρίστιαν.





Στο δεύτερο βιβλίο, Πενήντα πιο σκοτεινές αποχρώσεις του Γκρι, η Άνα είναι σαφώς
στενοχωρεμένη, τρομοκρατημένη και δεν έχει ιδέα τι πρέπει να κάνει. Δεν μπορεί να μιλήσει σε κανέναν γι' αυτό το θέμα, καθώς έχει υπογράψει συμβόλαιο να μην αναφέρει τίποτα, αλλά και πάλι δεν θα ήταν καθόλου υποφερτό για τον οποιονδήποτε να ακούσει όλα αυτά τα σχεδόν τρελά πράγματα που έγιναν τις τελευταίες εβδομάδες στη ζωή της και να μείνει άπραγος.

Με εμφανή την αποστεώση του κορμιού της από την έλλειψη όρεξης, καθώς και την μη συνύπαρξη με κόσμο μιας και η φίλη της και συγκάτοικος Κάθριν Κάβανο, λείπει σε διακοπές, φέρει στοιχεία μιας κακόμοιρης κοπέλας. Έχει ήδη μετακομίσει στο Σιατλ και ξεκινάει δουλειά σε έναν εκδοτικό οίκο, την ΑΕΣ.

Τον αγαπάει, αυτό είναι το μόνο σίγουρο και το πιο σημαντικό προφανώς. Δεν αντέχει μακριά του. Προς έκπληξή της, ούτε εκείνος μπορεί μακριά της. Αυτός ο ψυχρός άνδρας, σκληρός σαν εχθρός, χωρίς αισθήματα είναι εκεί δίπλα της και της ζητάει συγγνώμη λέγοντάς της ότι θα ξεκινήσει κάτι νέο. Η παραδοχή ότι έφταιξε, ότι δεν μπορεί να την αφήσει να φύγει κι ότι η ζωή του είναι η ζωή της, την καθοδηγούν στο να γυρίσει πίσω. Εμφανώς μετανιωμένος, αποσβολομένος απ' τη φυγή της Άνα, αναπροσδιορίζει ξανά την κοσμοθεωρία του και η τελευταία είναι πάντα σε συνάρτηση με την Άνα.

Εκείνη γυρίζει πίσω, γιατί μπορεί να τον δικαιολογήσει. Μπορεί να την χτύπησε, να την ταπείνωσε και να την τράβηξε φωτογραφίες σε κείνο το κόκκινο δωμάτιο, το δωμάτιο ψυχαγωγίας στο οποίο φέρνει όλες τις υποτακτικές του, η Άνα όμως εξακολουθεί να του δίνει άφεση αμαρτιών. Κι όλα αυτά γιατί ξέρει κάποια πράγματα, τα οποία στη συνέχεια του δεύτερου βιβλίου γίνονται πιο κατανοητά. Ξέρει ότι ο Κρίστιαν Γκρέυ είναι υιοθετημένος, ότι πριν υιοθετηθεί απ' την οικογένεια Γκρέι, η μάνα του ήταν μια κοκαϊνομανής πόρνη και ο νταβατζής της, χτυπούσε τον μικρό Κρίστιαν με τη ζώνη του κι εκείνη δεν έκανε τίποτα. Η απέχθεια που νιώθει ο Κρίστιαν όταν πάει η Ανα να τον αγγίξει στην περιοχή του στέρνου εώς τους απολλώνιους και το ίδιο σημείο απ' την πλευρά της πλάτης, προέρχεται απ' το παρελθόν του. Η Ανα δεν τον έχει αγγιξεί ποτέ σ΄ αυτά τα σημεία άμεσα, δηλαδή τα χέρια της να πιάσουν το δέρμα του, η σάρκα να πιάσει σάρκα, γιατί ο Κρίστιαν όχι απλά νιώθει απέχθεια, αλλά φοβάται. Φοβάται γιατί ο νταβατζής της μάνας του έσβηνε τα τσιγάρά του πάνω του, όντας ένα μικρό παιδάκι. Οι ουλές είναι ακόμα εμφανείς. Η Άνα μπορεί να τον έχει γευτεί σχεδόν με κάθε σεξουαλικό τρόπο, πονάει όμως που δεν μπορεί να τον αγγίξει, νιώθει ότι δεν μπορεί να λατρέψει το σώμα για το οποίο προσκυνά. Κι εκτός όλων των παραπάνω, ο Κρίστιαν αφού υιοθετήθηκε από την οικογένεια Γκρέι, στην ηλικία των δεκαπέντε “βιάστηκε” από μια οικογενειακή φίλη η οποία εως το τέλος του δεύτερου βιβλίου είναι στα μάτια του Κρίστιαν κάτι σαν η γυναίκα που του έδειξε τον σωστό δρόμο.

Με όλα αυτά η Ανα συνεχίζει τη δική της πορεία λύτρωσης πρώτα για τον άνδρα που αγάπησε περισσότερο στη ζωή της και μετά για την ίδια. Ο Κρίστιαν προσπαθεί να αλλάξει και είναι εμφανές ότι το κάνει, η Άνα το εκτιμά και χαίρεται. Παύει να συμπεριφέρεται σαδομαζοχιστικά, γιατί κατάλαβε πως οι χειρότερες μέρες της ζωής του ήταν όταν τον παράτησε η Άνα. Λυτρώνεται κάθε φορά που αυτή γίνεται δική του κι όταν την εγκλωβίζει μια για πάντα στα δεσμά του με έναν τρόπο σχεδόν ωμό και άκομψο, που όμως δηλώνει αγάπη, νιώθει πανευτυχής. Εντωμεταξύ η Άνα πέφτει θύμα σεξουαλικής παρενόχλησης απ' το αφεντικό της στον εκδοτικό οίκο, τον οποίο βάζει στη θέση του ξυλοκοπώντας τον, αρχικά η ίδια κι έπειτα το αφεντικό του αφεντικού του αφεντικού της, δηλαδή ο Κρίστιαν Γκρέυ, μιας κι έχει αγοράσει την ΑΕΣ. Κι όλα μοιάζουν σχεδόν τέλεια, όταν μια απρόσμενη διάρρευση ενός μεγάλου μυστικού, θα βάλει σε κίνδυνο τη σχέση της Ανα και του Κρίστιαν και πριν προλάβει να επουλωθεί αυτό, ένα ακόμη μυστικό θα ξεσκεπάσει τα αληθινά πρόσωπα των ηρώων που είναι κλειδιά για την συνέχιση της ιστορίας. Ο παντοδύναμος Κρίστιαν δεν φοβάται τίποτα, κάποιος όμως ξέρει γι' αυτόν, για το παρελθόν του και για την περίεργή σχέση του με την Ανα. Θα τον εκδικηθεί.



Και φτάνουμε στο σημείο της κριτικής. Πολλοί το χαρακτηρίζουν “soft porn”, άλλοι είναι μανιακοί με αυτή την σειρά. Η αλήθεια είναι κάπου στην μέση. Πράγματι οι σκηνές σεξ είναι κάτι παραπάνω από πολλές και οι περιγραφές για πρώτη φορά τόσο έντονες. Δηλώνω ότι ίσως στο πρώτο βιβλίο να υπήρχε λόγος να βρίσκονται τόσες σεξουαλικές περιγραφές, ωστόσο στις Πενήντα πιο σκοτεινές αποχρώσεις του Γκρι, το βιβλίο θα μπορούσε άνετα να στηριχτεί και χωρίς αυτές ή τουλάχιστον χωρίς την τόσο μεγάλη πληθώρα των σεξουαλικών σκηνών.

Πολλές φορές οι διάλογοι σε ξαφνιάζουν, δε θα πω εύχαριστα ή δυσάρεστα. Δηλαδή δεν τους περιμένεις. Φέρουν μια ελάχιστη χυδαιότητα η οποία είναι τόσο καλά κρυμμένη στον πληθυντικό αριθμό που χρησιμοποιούν οι δυο εραστές. Οι διάλογοι είναι άψογα εμποτισμένοι στον ερωτισμό και το πάθος του Κρίστιαν και της Ανα.

Οι έντονες σεξουαλικές περιγραφές μπορεί για κάποιους να φαίνονται ανάρμοστες, πρέπει ωστόσο κανείς να αναλογιστεί ότι το βιβλίο χτίζεται πάνω στο βεβαρημένο ψυχιατρικά παρελθόν του Κρίστιαν Γκρέι και κάθε πράξη χυδαία ή μη, σεξουαλικού περιεχομένου είναι δικαιολογημένη.

Είναι εκνευριστικό να απολογείσαι γιατί διαβάζεις αυτό το βιβλίο, αφού όλοι λένε ότι είναι τσόντα. Αγαπητέ αναγνώστη, βιβλιοφάγε και φαν των Πενήντα Αποχρώσεων έχω να δηλώσω ότι με το κάθε βιβλίο δένεσαι ξεχωριστά. Αν επί επτά μέρες διαβάζεις επτακόσιες σελίδες, ζεις με τους πρωταγωνιστές, τους αγαπάς, πονάς και χαίρεσαι μαζί τους.

Μαγκιά είναι να μπορεί η E. James να σου περιγράφει τόσο γλαφυρά την κάθε σκηνή σεξ χωρίς να σε ντροπιάζει. Ό,τι σου λέει, τα ξέρεις και ο ίδιος. Τα 'χεις ακούσει, τα 'χεις κάνει, τα 'χεις δει. Προς θεού δεν λέω ότι είσαι μια σαδομαζοχιστική πλευρά του Κρίστιαν Γκρέι, αλλά σίγουρα είσαι μια σεμνότυφη Αναστάζια Στιλ π.Κ (πριν Κρίστιαν). Και δεν έχει να κάνει αν είσαι άνδρας η γυναίκα. Η σεμνοτυφία μάς χαρακτηρίζει και είναι ένδειξη απαίδευτου ανθρώπου. Είναι γελοίο να αντιμετωπίζει κανείς ένα βιβλίο τόσο παιδιάστικα. Ζούμε σε έναν κόσμο που από παντού επικρατεί η ποπ κουλτούρα. Πρόσφατες έρευνες από πανεπιστήμιο του εξωτερικού έδειξαν ότι ένα τεράστιο μέρος των τραγουδιών που κατάφεραν να μπουν στην λίστα Billboard απ' το 2011 – 12 είχαν ως θέμα το σεξ και το ποτό, ενώ πολλά από αυτά ανέφεραν και μάρκες ποτών.


Τα παραδείγματα είναι πολλά, η Rihanna ανεβάζει στο instagram (ios and android application – εφαρμογή) φωτογραφίες σχεδόν γυμνή και μεθυσμένη, ενώ κάτι ανάλογο περνάνε και τα τραγούδια της μέσα από το στίχο όπως το Cheers και το βίντεο κλιπ We found love. Επίσης, το βιβλίο πρόκειται ήδη να γίνει ταινία με τους Dakota Johnson και Charlie Hunnam
στους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Ας μην ξεχνάμε ολόκληρες ταινίες που βασίστηκαν πάνω στο σεξ και ίσα ίσα που καταναλώθηκαν με ευχαρίστηση ως λάτρεις της απλής ρομεντί όπως το Friends with Benefits ή μία απ' τις πιο καλές ταινίες των τελευταίων καιρών με αμέτρητα βραβεία και έναν εξαιρετικό πρωταγωνιστή, o οποίος υποδύεται έναν μανιακό του σεξ. Προφανώς σ' όλη την ταινία αντικρύζεις γυμνά κορμιά και σεξ σε όλες του τις μορφές. Μιλάμε για το Shame με τον Michael Fassbender.

Έτσι λοιπόν, αν θες να το παίξεις κουλτούρα, καλύτερα να διαβάσεις Τα εκατό χρόνια μοναξιά του Gabriel Garcia Marquez ή Τον Πύργο του Kafka και μην το παίζεις ψαγμένο χιπστερόπαιδο, που εκεί με την Lana Del Rey θα ακούσεις κι έναν Χατζηγιάννη. Αν δε σ' αρέσει το βιβλίο, μην το διαβάσεις, σταμάτα το, δεν σε αναγκάζει κανείς. Απλά το κλείνεις, όπως πρέπει επίσης να ξέρεις να κλείνεις και τα χείλη σου οριοθετώντας αυτό που πρεσβεύεις.

Υ.Γ: Το θέμα είναι γιατί ο Κρίστιαν Γκρέι συμπεριφέρεται σαδομαζοχιστικά; Το ερώτημα απαντιέται στο δεύτερο βιβλίο.
Τα βιβλία κυκλοφορούν απ' τις εκδόσεις Πατάκη
www.keepcalmandsaveme.blogspot.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Στείλτε μας την φωτογραφία σας,
την αποψή σας, την καταγγελία σας,
δώστε δύναμη στη φωνή σας,αναδείξτε την δική σας ιστορία,
στο e-mail: 24oresblog@gmail.com